Fedje Norges beste kommune
2. juni, 2016
Fedje i Hordaland er vinner av Forbrukerrådets kommunetest 2016. Tre små kommuner topper testen, hvor de store fortsatt gjennomgående kommer best ut.
Fedje, med sine 576 innbyggere, er den minste kommunen som noen gang har vunnet kommunetesten. Også på andre og tredje plass er det i år små kommuner, nærmere bestemt Stordal i Møre og Romsdal og Valle i Aust‐Agder.
Først på fjerde plass begynner de større kommunene å gjøre seg gjeldende. Her ligger mønsterkommunen Asker, som alltid gjør det godt i Forbrukerrådets kommunetester. Oslo, landets største kommune, kommer på 70. plass (ved en feil tidligere oppført som nr 83).
Nederst finner vi Kvalsund i Finnmark, med 21 av 100 mulige poeng. Nest sist kommer Karasjok i Finnmark. Og tredje sist kommer Karlsøy i Troms. Alle kommunene har under 3000 innbyggere.
– Det er et enormt spenn i resultatene fra de beste til de dårligste kommunene. Innbyggerne skal kunne forvente at kommunen faktisk leverer på så grunnleggende tjenester som vi har testet, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.
Kommunene er testet på i hvilken grad de gir god informasjon om forskjellige tjenester, ikke tjenestenes innhold og kvalitet. Testen er utført i januar og februar i 2016.
De største kommer best ut
Gjennomsnittsresultatene i testen øker med kommunestørrelsen. De aller største kommunene kommer best ut, og resultatene faller med størrelsen på kommunene, sett bort fra at de aller minste kommunene scorer litt bedre enn de nest minste.
– Den klare tendensen i alle de fire store testene vi har gjennomført, er at jo høyere folketall, jo bedre gjør kommunene det. Samtidig skal man jo også være klar på at det er flere sider ved kommunenes tjenester som ikke omfattes av denne testen, sier Randi Flesland.
Skal kunne stille krav til kommunen
Forbrukerrådet har henvendt seg til kommunene med spørsmål folk flest lurer på, slik som hjemmehjelp, kvalitet i skolefritidsordningen, byggesaksregler og tilbud i kulturskolen.
– Dessverre er vi ikke overrasket over funnene. Tidligere undersøkelser, blant annet kommunetestene, har vist at det er stort spenn i kvaliteten på kommunale tjenester, sier Randi Flesland.
Vi har tidligere sett på hva som kjennetegner kommuner som lykkes. Her er det mye som bør være til inspirasjon for andre kommuner.
Mer om testen
I testen, som er utført av Norstat, har testeren utgitt seg for å være privatperson og henvendt seg til samtlige kommuner i Norge på e‐post, telefon og via kommunenes nettsider.
Øyvind H. Kaldestad
Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm