Flystreik: Dette har du krav på

30. mai, 2024

Som flypassasjer er det mye som er usikkert foran årets feriesesong. Her er dine rettigheter om flyreisen rammes av streik i sommer.

Både flyplassansatte og flyselskaper kan oppleve streik både før sommeren og i fellesferien. Streik i Europa kan også påvirke norske passasjerer. Det er dermed svært viktig at du som flypassasjer vet hva du har krav på om flyet skulle bli stående på bakken.  

– Dersom det ser ut til at din flyvning står i fare for å rammes av streiken er det viktig at du ikke avbestiller reisen selv. Avbestiller du selv har du nemlig ikke krav på refusjon, noe du har om du venter til flyet blir innstilt, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet. 

Forbrukerrådet anbefaler deg å vente til avgangen eventuelt kanselleres, da har du nemlig svært gode rettigheter. Det er også viktig å huske at reiseforsikringen din ikke dekker tap som følge av streik. 

Thomas Iversen med koffert foran flytoget som står på perrongen.Foto
Foto: Forbrukerrådet

Du får tre valg

Om flyet blir innstilt, eller forsinket i mer enn fem timer, som følge av streik har du tre valg: 

– Du kan velge mellom ombooking snarets mulig, ombooking på et senere tidspunkt, eller pengene tilbake for reisen, forteller Iversen. 

Mange vil nok ønske ombooking, i håp om å komme seg av gårde på ferie raskt. Men husk – dersom det blir streik, kan de reelle ombookingsmulighetene være små. Det er fordi verken selskapet du har billett med eller andre flyselskaper har nok ledige seter. 

– Selskapene har plikt til å få deg til ditt endelige reisemål snarest mulig, selv om det betyr at du må fly med et helt annet flyselskap. Hvis selskapet ikke vil ordne nye billetter til deg eller det tar lang tid kan du gjøre det selv. I slike tilfeller har du rett på å få mellomlegget tilbake fra flyselskapet. Husk at du må legge ut i mellomtiden, sier Iversen.   

I noen tilfeller blir det lang ventetid, noen ganger også over natten. Da har du rett på at flyselskapet dekker nødvendig mat og overnatting.  

– Hvis du må betale for mat og hotell selv, kan du kreve tilbakebetaling fra flyselskapet, sier Iversen. Han understreker at du må spare på kvitteringene hvis du legger ut. 

Også krav på standardisert erstatning

I tillegg til refusjon eller ombooking vil passasjerer ha krav på en standardisert økonomisk erstatning dersom flyturen blir kansellert eller forsinket i mer enn tre timer. 

– Hvor mye du har krav på varierer på bakgrunn av standardiserte satser. Det høres kanskje litt komplisert ut, men vi i Forbrukerrådet har laget en flykalkulator som enkelt regner ut hva du har krav på, og loser deg gjennom prosessen med å søke om refusjon, forteller Iversen. 

Kalkulatoren finner du nederst i denne saken, eller her på forbrukerradet.no. 

Det er avgjort av EU-domstolen at streik blant flyselskapets egne ansatte ikke fritar flyselskapet for erstatningsansvar, så ved pilotstreik eller streik blant kabinpersonale har du krav på erstatningen.

Retten til erstatning gjelder derimot ikke dersom kanselleringen eller forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstendigheter utenfor flyselskapets kontroll som ekstremvær eller terroraksjoner.

– Retten kan også bortfalle dersom streiken som pågår ikke er i flyelskaoet – men i et annet selskap som bidrar til flyvingen. Dette kan for eksempel være streik blant flyplassansatte eller lignende, forteller Iversen.undefined

Passasjerer med økonomisk tap kan etter en konkret vurdering få dekket det. Om du og flyselskapet ikke blir enige, kan du klage til Transportklagenemnda

– Slike tap kan typisk være forhåndsbetalt hotell eller leiebil, annen korresponderende transport eller tapt inntekt som følge av at du kom for sent hjem, sier Iversen.   

Selv i ekstraordinære situasjoner har du likevel rett på erstatning dersom flyselskapet ikke har stukket seg langt nok for å minimere forsinkelsen.  

– Flyselskapet må i slike tilfeller vurdere ombooking med andre flyselskaper, også de som ikke er i samme allianse, hvis det kan redusere forsinkelsen, sier Iversen.  

Her finner du kontakt- og klageinformasjon for de ulike flyselskapene

Rett til mat og drikke

Blir du stående på flyplassen i påvente av ny reise, skal flyselskapet sørge for mat og drikke, og eventuelt hotellopphold dersom det blir nødvendig. Du har krav på mat og drikke som står i et rimelig forhold til ventetiden.  

– I mange tilfeller kan voucheren du får utdelt fra flyselskapet være for lite til å dekke kostandene for mat. Husk å spare på kvitteringer om du må gjøre egne innkjøp av mat og drikke, så kan du kreve det tilbake fra selskapet, sier Iversen. 

Til slutt har Iversen et soleklart råd til alle sommerens flyreisende: 

– Dersom du ikke får direkte beskjed fra flyselskapet om at flyet er innstilt – regn med at det går som vanlig. Møt opp på flyplassen i god tid, så går antageligvis flyet som normalt. 

 

nærbilde av kommunikasjonsrådgiver Maren Struksnæs.Foto

Maren Van Buren Struksnæs

Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill

Abonner på vårt nyhetsvarsel Sjekk Forbrukerrådets podcast

Relaterte saker