Forbrukerrådet klager inn Metas «ja eller betal-modell»
30. november, 2023
Forbrukerrådet og 18 europeiske forbrukerorganisasjoner klager inn Meta for å tvinge brukerne til å ta valget mellom å tillate bruk av personopplysninger i markedsføring eller betale for å slippe annonser.
Brukere av Facebook og Instagram har de siste ukene blitt tvunget til å velge mellom fortsatt overvåkning og persontilpasset markedsføring, eller betale for å slippe å se reklame. Bakgrunnen er at Meta har fått beskjed om at selskapets bruk av personopplysninger er i strid med det europeiske personvernregelverket.
På bakgrunn av Metas krav klager Forbrukerrådet og 18 europeiske forbrukerorganisasjoner nå inn selskapet til nettverket for europeiske forbrukertilsyn (CPC) for urimelig handelspraksis.
— Informasjonen fra Meta er uklar, misvisende og gir forbrukerne en falsk følelse av kontroll over sitt eget personvernet. Selskapet stresser også brukerne til å velge før de får tilgang til kontoene sine, sier fagdirektør Finn Lützow-Holm Myrstad i Forbrukerrådet.
— Mange er avhengige av Facebook og Instagram for å organisere livene sine, få informasjon og holde kontakten med venner, og det finnes i realiteten ingen fullverdige alternativer. Det vet selvfølgelig Meta når de nå tvinger brukerne til å velge.
I klagen til CPC-nettverket pekes det også på at Meta villeder brukerne ved å presentere dette som et valg mellom et gratis- og et betalingsalternativ, når det i flere rettsinstanser er fastslått at brukerne uansett betaler med sine personopplysninger. Mange antar trolig også at de betaler for et alternativ uten sporing og profilering, noe som ikke er tilfellet.
— Metas praksis fremstiller personvern som en rettighet vi må betal for. Vi forventer at myndighetene klart og tydelig fastslår at grunnleggende rettigheter verken er til salgs eller noe selskapene kan velge om de vil forholde seg til, sier Myrstad.
Den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC, hvor Forbrukerrådet er medlem, vurderer nå også om Metas løsning er i strid med europeisk personvernlovgivning (GDPR), og vil eventuelt klage inn selskapet på denne bakgrunnen i tillegg.
Øyvind H. Kaldestad
Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm