Forbrukerrådet og venner leste 32 timer med appvilkår
25. mai, 2016
For å vise hva det faktisk vil innebære å lese appvilkårene på en vanlig mobil, inviterte Forbrukerrådet en rekke gjester til å lese opp vilkårene – minutt for minutt.
Høytlesingen startet tirsdag 24. mai kl. 09 og varte til onsdag 25. mai kl 17, altså 32 timer. Opplesningen har fått svært bred dekning, både i norske, utenlandske og sosiale medier.
– Vi håper det nå er bevist en gang for alle vi har et avtaleregime som ikke fungerer. Få, om ingen, har så mye tid og mulighet til å sette seg inn i hva man faktisk trykker ok til, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet
– Dagens ordning med vilkår knyttet til digitale tjenester nærmer seg det absurde. Omfang, lengde og kompleksitet gjør det tilnærmet umulig å ta gode og bevisste valg.

Blant oppleserne var nestleder i Arbeiderpartiet, Hadia Tajik, leder i Venstre, Trine Skei Grande, direktør i Datatilsynet Bjørn Erik Thon og forbrukerombud Gry Nergård.
– Bransjen har et klart ansvar for å rydde opp, og vi har inntrykk av at mange også ønsker å gjøre noe. Ansvarlige myndigheter må også fortsette å slå ned på praksis som bryter med loven.
Forbrukerrådet vil nå følge opp appfail-kampanjen, som blant annet har resultert i klager på Runkeeper og Tinder.

Øyvind H. Kaldestad
Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm