Fortsatt elendig forbrukervern i utleiemarkedet
6. desember, 2024
Forbrukerrådet har igjen undersøkt avtalevilkårene i markedet for utleie av klær, sportsutstyr, verktøy, tilhengere og bil. 35 av 45 aktører får null poeng. — Uforståelig at arbeidet med ny lovgivning ikke er startet ennå, sier Forbrukerrådet.
Forbrukerrådet har fulgt opp fjorårets undersøkelse, og sett på grunnleggende forbrukerrettigheter i utleiemarkedene.
For å få toppscore må utleieren ha tre grunnleggende forbrukerrettigheter på plass i avtalen: Ved forsinkelse eller mangel skal du kunne kreve prisavslag eller erstatning. Er det snakk om et alvorlige avtalebrudd, skal du kunne heve avtalen.
Fjorårets undersøkelse ga strykkarakter til 23 av 30 utleieaktører. Hvis du synes det sto dårlig til i fjor, gir ikke årets resultater grunn til optimisme:
I år får kun én av aktørene seks poeng og full score, mens hele 35 av 45 aktører får 0 – null poeng. Oppsiktsvekkende funn, mener Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.
Liten endringsvilje
— Nesten ingen aktører har gjort justeringer etter forrige gjennomgang, og viljen til endring er åpenbart så liten at det understreker behovet for en regulering av utleiemarkedet. Skal vi lykkes med et grønt skifte må vi over fra lineær til sirkulær økonomi, og et bedre forbrukervern i markedet for leie av ting er helt nødvendig for at flere velger å leie fremfor å eie, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.
Om noe skulle oppstå under leieforholdet mangler du som forbruker i de aller fleste tilfeller helt grunnleggende rettigheter. Slik det er nå, er du prisgitt en avtale fra utleier, og det er rett og slett forbrukerfiendtlig, mener forbrukerdirektøren.
— Når du leier en ting vil du typisk kunne oppleve at leveringen blir forsinket, eller at leiegjenstanden ikke lever opp til forventningene. Som basisrettigheter bør begge disse typene avtalebrudd kunne gi deg rett på prisavslag, erstatning for kostnader eller eventuell heving av leieavtalen.
— Dette er altså rettigheter 35 av 45 av de aktørene vi har undersøkt ikke tilbyr, sier Blyverket.
Hovedfunn fra årets vilkårsundersøkelse
- I all hovedsak uendret resultat sammenlignet med 2023.
- Nesten ingen aktører har justert vilkårene etter forrigevilkårsundersøkelse.
- Skjev ansvarsfordeling mellom utleier og leietaker.
- Markedet for leie av ting er fortsatt forbrukerfiendtlig.
- Dårlige avtaler underbygger fortsatt behovet for lovgivningfor utleiemarkedet.
Ny lovgivning i 2026?
I samarbeid med regjeringspartiene, ba Sosialistisk Venstreparti i sommer Regjeringen om et forslag om forbrukerlovgivning på utleiemarkedet.
Selv om lovforslaget etter planen skal komme i 2026, er ikke arbeidet startet ennå. Det er uforståelig, sier Blyverket, som understreker at Forbrukerrådet følger prosessen tett.
— Dette arbeidet haster, og jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor prosessen ikke er i gang. Dette kan være et stort skritt i sirkulærøkonomisk retning, og vi forventer at utvalget aktivt prioriterer utformingen av den nye lovgivningen. Det er til fordel for alle forbrukere og for miljøet. Blir det tryggere å leie, har vi grunn til å tro at flere velger det fremfor å eie, sier Blyverket.
Veien trenger ikke å være lang
Dette er snakk om helt elementære, velfungerende forbrukerrettigheter som allerede er utarbeidet og finnes i forbrukerkjøpsloven. Veien til en ny lov trenger derfor ikke å være lang, ifølge Blyverket, som sier styresmaktene kan «låne» deler av eksisterende regelverk, når ny lovgivning skal utformes.
— Lovgiver kan gjøre tilpasninger til de markedene som trenger forbrukervern. Vi stiller ikke på bar bakke. At utleier skal ha både rett og plikt til å ordne opp dersom produktet ikke fungerer som avtalt er et eksempel på en del som enkelt kan legges til en ny utleielovgivning, sier hun, og legger til:
— En egen lovgivning for utleiemarkedet vil også gjøre det enklere for utleiere, som vil få et standardisert lovverk å følge, sier Blyverket.
Andreas Framnes
Kommunikasjonsrådgiver – mat og helse