Forvirret av voksenlivet? Ny nettside hjelper unge med alt fra bolig til bilkjøp
12. august, 2024
Har du nylig flyttet hjemmefra, eller kanskje du skal kjøpe din første bil eller leilighet? På Forbrukerrådet Ung finner du nyttig info og tips til deg som er på vei inn i voksenlivet.
Hvordan velger du egentlig riktig strømavtale? Hva har du krav på hvis mobilen din plutselig slutter å virke eller pakken du har kjøpt på nettet ikke dukker opp? Og hva gjør du egentlig hvis toget ditt ikke går som det skal?
Dette og mye mer finner du svar på hos Forbrukerrådet Ung.
Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet, håper den nye siden kan bidra til å gjøre livet litt enklere for studenter og andre unge forbrukere.
– Vi vet at det er mye nytt å sette seg inn i når man er på vei inn i voksenlivet. Målet er at Forbrukerrådet Ung skal være et sted du kan få svar på typiske store og små spørsmål som dukker opp på veien, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.
Nyttige kontrakter for leie og kjøp
På den nye siden finner du praktiske råd og tips til deg som:
- Skal flytte hjemmefra og leie bolig
- Nylig har fått ansvar for din egen økonomi, abonnementer eller banktjenester
- Skal gjøre store kjøp, som bil eller nye møbler
- Vil vite mer om hva du har krav på hvis noe du har kjøpt ikke fungerer som det skal
Blant annet inneholder siden en oversikt over Forbrukerrådets ferdige kontrakter og maler, som de oppfordrer unge til å ta i bruk.
– Når du for eksempel skal leie bolig eller inngå andre store avtaler, anbefaler vi alltid å bruke kontrakt. Vi har laget en standard husleiekontrakt og kontrakt for kjøp av bruktbil og andre varer, som er klare til bruk, forteller Blyverket.
Sjekk rettighetene dine
På Forbrukerrådet Ung finner du også både en egen klagekalkulator, togkalkulator og flykalkulator.
For når kan du egentlig klage på en vare som ikke står til forventningene? Og hva har du rett på hvis flyet eller toget er forsinket eller innstilt? Ved å klikke deg gjennom noen spørsmål om den spesifikke situasjonen du står i, vil du enkelt få svar på hvilke rettigheter som gjelder.
Frister det mer å få forbrukertips rett i øret? Forbrukerrådet har også laget egne fem-minutters podcastepisoder spesielt rettet mot unge.
– Her får du tips til hva du bør tenke på før du starter sparing i BSU-konto, hvilke forsikringer du bør ha på plass, og hvordan du tar kontroll på studentøkonomien, sier Blyverket.
Gratis veiledningstjeneste
Inger Lise Blyverket oppfordrer også unge som har spørsmål om rettighetene sine til å ta kontakt med Forbrukerrådets veiledningstjeneste.
– Hos oss møter du flinke og hyggelige fagfolk, der flere er unge, engasjerte jusstudenter, som kan svare deg på det meste du måtte lure på om forbrukerrettighetene dine. Vi tar gjerne imot enda flere spørsmål fra unge, ofte kan du nok ha flere rettigheter enn du tror.
Veiledningstjenesten kan du kontakte på telefon de fleste hverdager mellom 9 og 14, og eller på e-post. Da vil du vanligvis få svar innen fem virkedager.
Linn Elise Jakhelln
Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter