Gode muligheter for mer data og lavere regning
10. juli, 2021
En av to sier det er minst to år siden de byttet mobilabonnement. Sjansen for at du betaler mye for lite er stor.
Norske mobilkunder er trofaste, og kun én av fire oppgir at de har byttet abonnement siste året. Halvparten sier de ikke har byttet de to siste årene eller aldri har gjort det. Det viser en fersk undersøkelse YouGov har gjennomført på vegne av Forbrukerrådet.
Forbrukerrådet anbefaler alle å ta en sjekk og se om det er mulig å få mer for pengene, eventuelt et abonnement som er bedre tilpasset eget behov og pengebok.
– Vi tror mange ville bli overrasket hvis de sjekker tilbudene som finnes. Her er det store variasjoner i både pris og størrelse på datapakkene, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.
– Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har godkjent tre prissammenligningstjenester hvor du finner det rimeligste mobilabonnementene tilpasset ditt bruk. Her er vi sikre på at mange kan ha mye å hente. Selve byttet er fort gjort på selskapenes nettsider.
Det kan være vanskelig å sammenligne de ulike abonnementene, da datapakkene ofte har ulik størrelse og vilkår for bruk. Flere omfatter også tilleggstjenester og tilbud som “roll over”. Samtidig er det ikke tvil om at det kan være store forskjeller. Det ser vi for eksempel på hva du får for rundt 250 kroner, hvor Telenor nøyer seg med 1 GB, mens Happy Bytes er i andre enden av skalaen og tilbyr 30 GB med en begrensing på 1 GB om dagen.
Kan lønne seg å bytte
Én av fem sier de vurderer å bytte abonnement. Av disse er pris og størrelse på datapakken den viktigste motivasjonen. Flere nevner også dårlig dekning og dårlig kundeservise som grunner til at de vurderer å skifte.
– Det er ingen grunn til å gifte seg med mobilselskapet sitt. Norske mobilkunder har betalt dyrt for manglende konkurranse igjennom mange år, og det kan være mye å spare ved å bytte, sier Inger Lise Blyverket.
– Konkurransen har også skjerpet seg de månedene, spesielt knyttet til abonnementene med store datapakker og fri bruk. Her får man nå mye mer for pengene, selv om det fortsatt er store prisforskjeller mellom selskapene.
Nøysomme med data
Undersøkelsen viser også at mange er forsiktige når de velger abonnement. Halvparten av oss nøyer seg med opptil 5 GB i måneden.
– Ikke alle har behov for mye data og har abonnement som reflekterer dette. Samtidig er prisnivået vært svært høyt i Norge sammenlignet med våre naboland, noe som også har ført til en mer moderat databruk hos norske mobilkunder.
– Vi venter nå spent på hvordan Regjeringen vil følge opp stortingsmeldingen om ekommarkedet. Som det poengteres tydelig i meldingen, så betaler vi mye for lite sammenlignet med forbrukere i våre naboland og bruker bare halvparten så mye data som svenskene og danskene, sier Blyverket.
Befolkningsundersøkelse – mobilabonnement 2021Øyvind H. Kaldestad
Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm