Kundene har rett til å gå fra avtalen med Altibox
5. mai, 2022
Torsdag 31. mars gikk distribusjonsavtalen mellom TV 2 og Altibox ut. Siden har over 530.000 kunder vært uten tilgang på TV 2s lineære TV-kanaler eller strømmetjenesten TV 2 Play gjennom poengmenyen til Altibox.
– Vi har forståelse for at forhandlingene er utfordrende, men forbrukerne har nå sittet lenge uten en komplett kanalpakke, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen, i Forbrukerrådet.
Altibox har tilbudt kundene valget mellom:
- 50 gratispoeng som kan benyttes til å velge inn annet innhold, eller;
- 100 kroner avslag per faktura
Oppdatert informasjon om situasjonen finnes på Altibox sine hjemmesider.
Forbrukerrådet hører om kunder som ikke ønsker å være Altiboxkunder lengre på grunn av bortfallet av TV2-tilbudet. TV-tjenester er ennå ikke regulert i en lov, og det er vilkårene til tilbyderne som i første omgang styrer rettighetene til forbrukerne.
– Bortfallet av TV2-tilbudet er et vesentlig avvik, særlig med tanke på varigheten, noe som gir forbrukerne rett til å gå fra avtalen, sier Iversen.
Dette gjelder selv om du har bindingstid eller oppsigelsestid i avtalen din. Dersom du har en avtale inngått via sameiet eller borettslaget ditt, er det styret som må håndtere dialogen med Altibox.
– Vi anbefaler å vente med å gå fra avtalen før du har kartlagt om det finnes andre tilbydere av TV-tjenester i området ditt, avslutter Iversen.
Forbrukerrådet gir veiledning dersom du ikke kommer til en løsning med Altibox. Tvister kan behandles i Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon.
Presse
Maren Van Buren Struksnæs
Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill