Mange får ikke kjøpt billett i kollektivtransporten

22. oktober, 2024

En ny rapport fra Forbrukerrådet viser at mange forbrukere synes det er for komplisert å betale for kollektivtransport og parkering. Noen selskaper gjør det så vanskelig å betale at enkelte forbrukere unngår å bruke tjenestene helt.

En undersøkelse Forbrukerrådet gjennomførte i 2022 viser at mellom 10-25 prosent av den norske befolkningen har store problemer med å bestille og betale for varer og tjenester. Ungdom mellom 16 og 34 år er overrepresentert.

Alle skal ha lik tilgang

Kollektivtransport og parkering er blant tjenestene nordmenn opplever som mindre tilgjengelige enn andre. Undersøkelsen viser at 19 prosent har opplevd problemer med å betale for kollektivtransport.

– Det skal være enkelt å komme seg fra der du er til dit du skal, uavhengig om du har en smarttelefon eller ikke. I dag bidrar betalingsløsningene til at flere forbrukere får redusert bevegelsesfriheten sin. Vi må sikre at alle har lik tilgang til nødvendige tjenester uten å møte unødvendige kostnader eller hindringer, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.

Digitale betalingsløsninger

I rapporten «Forbrukerutfordringer ved betaling av kollektivtransport og parkering» kommer Forbrukerrådet med flere anbefalinger på hvordan forbrukerne kan bestille og betale uten å bruke smarttelefon eller datamaskin.

– Digitale betalingsløsninger skal og kan ikke være den eneste betalingsmåten. Virksomhetene må alltid tilby alternativer som bankkort og kontanter, spesielt på holdeplasser, stasjoner, kaier og parkeringsplasser. Forbrukerne skal heller ikke straffes med gebyrer når de ønsker å betale med kort eller kontanter, slik vi ser flere eksempler på i dag, sier Inger Lise Blyverket.
Forbrukerrådet oppfordrer myndighetene og kollektiv- og parkeringsselskapene til å ta anbefalingene i rapporten på alvor.

– Vi trenger betalingsløsninger som fungerer for alle. Å sikre tilgang til grunnleggende samfunnstjenester er helt nødvendig for mange forbrukere i landet vårt, sier Inger Lise Blyverket.

4. juni vedtok Stortinget endringer i finansavtaleloven som skal styrke forbrukenes rett til å betale kontant. Flere av dem trådte i kraft 1. oktober. 

Stortinget har også vedtatt endringer i yrkestransportloven og jernbaneloven som gjør det mulig å fastsette regler for betaling av kollektivtransport i egne forskrifter.

Thomas Ege

Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og økonomi

De viktigste anbefalingene<br>i rapporten fra Forbrukerrådet

• På holdeplass, stasjon, kai og parkeringsplass, må forbrukeren ha en reell mulighet til å bestille og betale for reisen og parkeringen med bankkort og/eller kontanter. Enten i en godt synlig betalingsautomat, et betjent utsalgssted, eller et annet utsalgssted i umiddelbar nærhet.
 
• Muligheten til å betale gebyrfritt med bankkort og/eller kontanter må være reell.
 
• Betaling om bord med bankkort og/eller kontanter kan tilbys i stedet for betaling på holdeplass, kai og stasjon.
 
• På holdeplass, stasjon, kai og parkeringsplass må selskapet på godt synlig plass gi klare opplysninger om tjenestene, hvor de kan bli kjøpt, prisalternativer og eventuelle gebyrer.
 
• Ved alle betalingsløsninger bør forbrukeren kunne kjøpe én reise/ parkering til en rimelig pris, og ikke være nødt til å forhåndsbetale for mange reiser eller gjøre innskudd i en kundekonto eller liknende.
 

Abonner på vårt nyhetsvarsel Sjekk Forbrukerrådets podcast

Relaterte saker