Forbrukerrådet støtter markedsføringsforbud av usunn mat og drikke rettet mot barn
3. desember, 2024
Helsemyndighetene foreslår en forskriftsfesting som gjør det ulovlig å rette reklame for usunn mat og drikke mot barn under 18 år. Forbrukerrådet støtter forslaget, men mener forbudet har rom for forbedringer på sikt.
— Å gå fra selvregulering til lovregulering er avgjørende for å skjerme barn og unge mot negativ innvirkning på helsen, sier Aysha Grönberg, fagsjef for mat og helse, i Forbrukerrådet.
Les hele høringssvaret fra Forbrukerrådet her.
Viktig virkemiddel med forbedringspotensial
Forbrukerrådet har lenge kjempet for å beskytte barn og unge mot markedsføring av usunn mat og drikke, og støtter derfor Helsedepartementets forslag. Lovreguleringen vil være et viktig virkemiddel for å bedre folkehelsen.
Det er imidlertid enkelte punkter som kan forbedres, ifølge Grönberg.
— Etter hvert ønsker vi at man også ser på hylleplassering i butikk og emballasje. Vi vet at produkter som skal appellere til barn plasseres lavt i butikkhyllene, gjerne med tegneseriefigurer på emballasjen, sier Grönberg, og understreker:
— Usunne produkter, som for eksempel frokostblandinger med like mye sukker som kake bør ikke være det første små barn får øye på når de er med foreldrene på butikken, sier Grönberg.
Syv av ti støtter forbud
Forbrukerrådet er ikke alene om å ønske innstramminger i markedsføringen av usunn mat og drikke.
I en undersøkelse utført av Forbrukerrådet og Ipsos i 2023, kommer det frem at sju av ti er helt eller delvis enige i at markedsføring av usunn mat og drikke mot barn og unge bør forbys. Støtten er spesielt sterk blant kvinner og blant foreldre med barn i husholdningen.
Ekspertutvalget som tidligere i år la frem sin rapport om kostnadseffektive tiltak for bedre kosthold, anbefaler også et markedsføringsforbud. Et slikt tiltak vil også være med på å jevne ut sosial ulikhet som er et sentralt mål i Folkehelsemeldinga.
Andreas Framnes
Kommunikasjonsrådgiver – mat og helse