Viktig at barns vern mot skadelig reklame nå styrkes

10. april, 2025

Regjeringen varslet i dag at de vil styrke barns beskyttelse mot skadelig reklame. – Det skal svi når næringsaktører bryter regelverket, sier Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet har gjennom flere år arbeidet for å styrke barns rettigheter og beskyttelse når det kommer til skadelig og ulovlig markedsføring. At regjeringen nå foreslår å skjerpe regelverket i markedsføringsloven og matloven, er godt nytt.

– Det er bra at regjeringen viser vilje til å beskytte barn og unge mot markedsføring som spiller på for eksempel kroppspress og dårlig selvtillit. Det skal svi når næringsdrivende bryter regelverket som beskytter barn, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.

I forslaget vil regjeringen gi Forbrukertilsynet mulighet til å ilegge et gebyr på inntil 4 prosent av omsetningen eller opptil 25 millioner kroner ved brudd på regelverket om god markedsføringsskikk overfor barn.

– Dette vil forhåpentligvis skjerpe aktørene og gjøre at de forholder seg til de lover og regler som finnes. Så langt har det vært få eller ingen økonomiske konsekvenser ved å bryte loven.

Forbrukerrådet er også glade for at regjeringen varsler at de ønsker å få på plass ytterligere innstramminger for markedsføring overfor barn i sosiale medier og spill.

jente ser på mobil i mørket.foto
Foto: Colourbox

Matbransjens selvreguleringsordning må erstattes

De siste ti årene har matbransjen regulert og vurdert seg selv gjennom Matbransjens faglige utvalg (MFU) uten uavhengig kontroll. Sanksjonene er svake, mye problematisk markedsføring faller utenfor, og risikoen for å bli tatt er lav. Ordningen har liten effekt på å beskytte barn mot usunn reklame.

— At regjeringen også nå foreslår å få inn et overtredelsesgebyr i matloven, tyder på at de mener alvor med innføringen av forskriften som forbyr markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn og unge. Vi har lenge tatt til orde for at matbransjens selvreguleringsordning skal erstattes med en slik forskrift, som kan dempe det kommersielle presset mot barn.

Blyverket ønsker både forskriften og innføring av overtredelsesgebyr velkommen, og understreker:

— Vi forventer nå at de folkevalgte på Stortinget prioriterer barn og unges helse, og stiller seg bak departementets forslag.

Andreas Framnes.Foto

Andreas Framnes

Kommunikasjonsrådgiver – mat og helse

Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad.Foto

Øyvind H. Kaldestad

Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm

Abonner på vårt nyhetsvarsel Sjekk Forbrukerrådets podcast

Relaterte saker