Matbransjen må ta større ansvar for matsvinn
29. september, 2021
Matsvinnet skal halveres fra 2015 til 2030. Forbrukerne ønsker å kaste mindre mat, og etterlyser bedre emballasje og mindre forpakninger. Bransjen må nå ta mer ansvar for at det skal bli enklere for forbruker å velge mengde selv, mener Forbrukerrådet.
Onsdag 29. september er FNs internasjonale dag mot matsvinn, og et av bærekraftsmålene er å halvere matsvinnet innen 2030. Det er en ambisjon norske forbrukere deler, skal vi tro Opinions undersøkelse «Forbruker og bærekraft 2020».
Den konkluderer nemlig med at fire av fem nordmenn ønsker å leve mer bærekraftig, og at redusert matsvinn er et mål for mange.
– Må bli enklere for forbrukerne
Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, mener det må bli enklere for nordmenn å kaste mindre mat hjemme. Et tiltak for å lette trykket på kildesorteringen i norske hjem, er å la forbrukerne i større grad velge selv hvor mange gulrøtter og rødløk de ønsker å kjøpe, hevder Blyverket:
– Det må bli enklere for nordmenn å leve bærekraftig. Norske forbrukere må i større grad få bestemme selv hvor store kvanta de vil kjøpe, sier Blyverket. Hun understreker at dette ansvaret ikke bare ligger på forbrukerne:
– Produsenter og matvarekjeder må i tillegg til å redusere matsvinn i egne rekker, gjøre mer for at det blir kastet mindre mat på husholdningsnivå. Det må tas tak nå for at vi skal nå bærekraftsmålet innen 2030, fortsetter Blyverket.
Bedre emballasje fører til mindre kasting
En million mennesker bor alene i Norge, og i snitt bor det to personer per husholdning. Et bedre utvalg av mindre forpakninger fører – ifølge forbrukerne selv, til at de kaster mindre mat. Det viser NORSUS rapport om matsvinn i Norge 2015-2019.
Der kommer det også frem at bedre åpne- og lukkeløsninger på emballasjen har mye å si for skjebnen til spisbar mat på vei ned i søpla. Inger Lise Blyverket mener det nå er opp til produsentene å lytte til kundene:
– Vi etterlyser flere gode løsninger for emballasje og ikke minst mindre forpakninger og mer løsvektsalg. Det møter forbrukernes ønsker og behov og kan bidra til redusert matsvinn ved at folk kaster mindre mat og bare handler det de trenger, understreker Blyverket.
Andreas Framnes
Kommunikasjonsrådgiver – bærekraft