Mye ugjort i Bredbånds-Norge
24. mai, 2018
Det gjenstår fortsatt mye før vi har et velfungerende bredbåndsmarked. Forbrukerrådet etterlyser økt konkurranse, utjevning av geografiske forskjeller og mer gjennomsiktighet.
Forbrukerrådet gjennomgikk høsten 2017 markeds- og konkurransesituasjonen i markedet for høyhastighets bredbånd. Rapporten avdekket at det fortsatt er mye ugjort.
– Det er fortsatt altfor vanskelig å orientere seg i markedet. De fleste av oss har også få reelle valgmuligheter når vi skal velge bredbånd, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.
– Tilbudet av høyhastighets bredbånd i grisgrendte strøk er også bekymringsfullt, og vi frykter at vi kan ende opp med digitale A- og B-lag, hvis det ikke i større grad legges til rette for utbygging.
Med bakgrunn i funnene foreslår Forbrukerrådet følgende tiltak:
- Data om bredbåndsmarkedet må tilgjengeliggjøres
De kommersielle aktørene bør vise hvor de leverer bredbånd, slik at det er mulig å vurdere alternative teknologier, hastigheter og priser.
- Det bør utarbeides en veileder for borettslag
Boligsammenslutninger bør få økt innkjøpsmakt ved kjøp av høyhastighets bredbånd, for eksempel ved gå sammen om å stille krav til etablering av tekniske grensesnitt.
- Det bør legge til rette for større og rimeligere datapakker
Små datakvoter hindrer konkurransen med fast bredbånd, og bør uansett økes for å møte kundenes ønsker og forventninger.
- Bredbånd bør gjøres til en rettighet
Tilgang på høyhastighetsbredbånd bør gjøres til en rettighet, for å unngå at det utvikler seg digitale klasseskiller.
- Økt regulering ved monopoladferd
Dersom fravær av grossistregulering av bredbåndsaksess fører til monopoladferd i form av høyere priser og dårligere tjenestetilbud, bør det gripes inn mot dette.
Øyvind H. Kaldestad
Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm