Norske apper bryter grunnleggende forbrukerrettigheter
15. februar, 2016
Norske apper tar seg store friheter på brukernes bekostning, viser en gjennomgang fra Forbrukerrådet. Flere av appene henter ut mer informasjon enn de trenger, sporer brukere uten god grunn og krever urimelige rettigheter til brukerinnhold.
Les mer om Forbrukerrådets kampanje #appfail
Forbrukerrådet har gjennomgått vilkårene til en rekke apper, deriblant de norske appene VG, Vipps, Norlis e-bokleser, Wordfeud, Finn.no, Yr og Gule sider. I tillegg har SINTEF gjennomført en teknisk test for å se hva appene faktisk sender fra seg.
– Undersøkelsene viser at det er mye å gå på før vi kan stole på appene. Dessverre er ikke norske apper nødvendigvis så mye bedre enn de utenlandske appene vi har sett på, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.
– Funnene i undersøkelsen viser et behov for å diskutere om apper som tilbys på det norske markedet ivaretar grunnleggende forbruker- og personvernhensyn. Mange app-leverandører har nå en viktig jobb å gjøre med å utarbeide enklere, mer forståelige og bedre avtalevilkår, som også ivaretar forbrukernes personvern. Jeg er opptatt av at vi må gjøre forbrukernes digitale hverdag både enklere og tryggere, sier forbrukerminister Solveig Horne.
Forbrukerrådets gjennomgang viser blant annet at:
- VG-appen vil vite nøyaktig hvor du er med den tynne begrunnelsen at de vil vise deg været, en tjeneste som ligger godt gjemt i menyen.
- Vipps sender brukerinformasjon til Facebook uten grunn. Det ble også funnet en mindre sikkerhetsbrist i tjenesten (DNB er varslet).
- Norlis e-bok-app ber om en rekke tilganger vi ikke forstår at den trenger, slik som brukernes lokasjon.
- Wordfeud kan endre vilkårene uten varsel og kaste deg ut uten grunn.
- Finn-appen krever ekstremt vide rettigheter til brukerens innhold, i den grad at Finn tar over eiendomsretten hvis de bearbeider bilder i annonser.
En fullstendig rapport om funnene vil bli lagt frem i begynnelsen av mars i år.
Krever at appene skjerper seg
– Apper skal ikke samle inn mer informasjon enn de trenger for å fungere. Når dette skjer, undergraver det både personvern og forbrukernes tillit til digitale tjenester, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.
Som den tekniske testen av VG-appen viser, så sendes det brukerdata til en rekke aktører over hele verden. Dette omfatter blant annet lokasjonsdata og informasjon om brukernes lesermønster og preferanser.
Brukerdata sendt fra VG-appen
– Spredning av data er opplagt ikke galt i seg selv. Samtidig har brukerne krav på at dette skjer etter de lover og regler som finnes, og ikke minst at man er orientert om hva man deler, til hvem og til hvilket formål, sier Finn Myrstad.
Forbrukerrådet vil nå ta kontakt med app-tilbyderne for å se på hvordan man kan bidra til at brukernes forbruker- og personvern sikres bedre.
Bli med og si ifra at appenes praksis ikke er ok
Forbrukerrådet vil vinteren 2016 gjennomgå en rekke apper for å sjekke hvordan forbruker- og personvernet er ivaretatt.
– Hensikten med app-kampanjen er ikke å skremme brukerne, men skape økt bevissthet om hva vi takker ja til. Vi ønsker samtidig å legge press på app-tilbyderne for å få mer forbrukervennlige løsninger, sier Finn Myrstad.
Øyvind H. Kaldestad
Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm