Prisdryss til Hormonsjekk i Gulltaggen-kåring
27. april, 2012
Hormonsjekk-appen, laget av Try/Apt på oppdrag fra Forbrukerrådet, vant den gjeve æresprisen kalt «Grand Prix» og «Årets sølvtagg» blant alle fjorårets månedsvinnere. I tillegg vant Hormonsjekk prisen for beste kampanje om samfunnsinformasjon og vinnerprisen i kategorien Disruption.
Hormonsjekk var den store vinneren på reklamebransjens prisutdeling Gulltaggen Awards torsdag.
Hormonsjekk-appen, laget av Try/Apt på oppdrag fra Forbrukerrådet, vant den gjeve æresprisen kalt «Grand Prix» og «Årets sølvtagg» blant alle fjorårets månedsvinnere. I tillegg vant Hormonsjekk prisen for beste kampanje om samfunnsinformasjon og vinnerprisen i kategorien Disruption, som handler om å bruke digitale mediekampanjer til å bryte opp etablerte verdikjeder og handlingsmønstre.
Kampanjen fikk skryt for å være nyskapende og gi et nytt verktøy for økt forbrukermakt. I tillegg fikk Forbrukerrådet mye ros for å ha lykkes så godt med PR-strategien rundt Hormonsjekk.
– Dette er over all forventning. Det er enda en strålende anerkjennelse for Forbrukerrådets hormonsjekk. Når både æresprisen og årets sølvtagg går til hormonsjekk, så bekrefter det at vi har et teknisk godt og brukervennlig verktøy, sier fagdirektør for mat og handel i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord.
Begrunnelsen for æresprisen lyder som følger:
«Løsningen har nok inspirert en hel bransje allerede, og bør stå frem som et av de beste arbeidene innenfor digital kommunikasjon i året som gikk. Juryen ble ikke bare imponert over den gode ideen, det gode håndverket og omfavnelsen løsningen har fått hos folket, men like mye kundens vilje til å gjøre noe som faktisk nytter. En dristig løsning som viser at det digitale har mange uforløste potensialer!».
-Vær «føre var» med hormonsjekk
Dette understrekes også av at forbrukere har skannet over 1,5 millioner kosmetikk- og kroppspleieprodukter i Hormonsjekk. Hormonsjekk gir folk mulighet til å velge bort kroppspleieprodukter med hormonforstyrrende stoffer.
– Vi håper at oppmerksomheten som prisene gir legger et ytterligere press på kosmetikkprodusenter for å få dem til å fjerne hormonforstyrrende kjemikalier fra sine produkter. Dette er potensielt skadelige stoffer som forbrukere tydelig sier at de ikke ønsker i sine kroppspleieprodukter, sier Instefjord.
Selv om det er lov å selge produkter med de 17 stoffene på EUs prioriterte liste over hormonforstyrrende stoffer i Norge, mener Forbrukerrådet at et strengere regelverk må på plass med føre var-prinsippet til grunn, slik at hver enkelt slipper å bære denne risikoen.
En «cocktail» av små mengder av ulike hormonforstyrrende stoffer som hver for seg er ufarlige, kan være skadelige når de virker sammen, slår forskere fast. Dette er kjemikalier som kan skade hormonbalansen ved at stoffene etterlikner, øker eller hemmer virkningen av hormonene i kroppen. Forskere mistenker at både dårlig sædkvalitet, testikkelkreft, misdannelser på kjønnsorganer og for tidlig pubertet, kan skyldes eksponering for hormonforstyrrende kjemikalier.
Stort prisarrangement
Da Sølvtaggen for november 2011 gikk til byrået Try/Apt for Forbrukerrådets hormonsjekk, ble Hormonsjekk automatisk nominert videre til Gulltaggen. Try/Apt, som fikk oppdraget med å lage Hormonsjekk-appen for Forbrukerrådet, stakk også av med priskategorien Årets byrå.
Gulltaggen har over de siste 14 årene blitt Norges og Nordens største markeds- og kommunikasjonsarrangement.