Rapport: Ja til svenske inkassotilstander!
1. juli, 2020
De norske inkassosalærene er uforholdsmessig høye og fører til kunstig høy etterspørsel og står i veien for reell priskonkurranse. Forslaget til ny inkassolov justerer prisnivået nedover, men altfor lite til å skape et marked med normale markedsmekanismer
Forbrukerrådets rapport om inkassobransjens forretningsmodell dokumenterer hvorfor salærene bør kuttes så mye at kundene får en interesse av lave innfordringskostnader. Det uanstendig høye salærnivået gjør det lønnsomt for mange fordringshavere å sende flest mulig krav til inkasso.
Forbrukerrådet mener naturligvis at næringslivet har krav på et godt regelverk som gjør det mulig å drive inn utestående fordringer. Utenomrettslig inkasso er en viktig mellomstasjon for å redusere antall krav som ender opp med betalingsanmerkning og i ytterste konsekvens i rettslig inkasso hos namsmannen.
I det videre arbeidet med ny inkassolov anbefaler Forbrukerrådet at det nye salærnivået settes så lavt at de ikke dekker innkrevingskostnadene fullt ut. Det vil sette i gang reell priskonkurranse og lede til nye innovative løsninger for rimeligere, raskere og bedre inndriving av utestående krav.
Les hele Forbrukerrådets rapport herMaren Van Buren Struksnæs
Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill