Runkeeper sporer brukerne når appen ikke er i bruk
13. mai, 2016
Runkeeper sporer brukerne og sender personopplysninger til tredjepart også når appen eller telefonen ikke er i bruk. Forbrukerrådet klager nå appen inn til Datatilsynet.
Treningsappen Runkeeper (Android-versjonen) sender fra seg data om brukere døgnet rundt, uansett om appen er i bruk eller ikke, viser en test SINTEF har utført på vegne av Forbrukerrådet. Praksisen er verken omtalt i brukervilkår, eller noe brukerne har sagt ja til.
– Alle skjønner at Runkeeper sporer brukerne sine når de trener, men at det samme skjer når treningsøkten er over, er på ingen måte greit, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.
– Ikke bare er dette et brudd på personvernlovgivningen, men vi er også overbevist om at brukerne ikke ønsker å bli sporet på denne måten, eller at informasjon om hvor du befinner deg, fysisk form og treningsvaner, blir delt med tredjeparter.
Forbrukerrådet klager nå appen inn for Datatilsynet for brudd på norsk og europeisk personvernlovgivning.
Sjekk dette når du laster ned og benytter apper
Sletter ikke informasjon om brukerne
Forbrukerrådet klager også inn appens manglende sletterutiner til Datatilsynet. Ut fra selskapets egne vilkår, er det og i det blå om personopplysninger slettes rutinemessig, eller når bruker ber om det.
– Runkeeper er pålagt å slette informasjon når denne ikke lenger er relevant, eller brukerkontoen avsluttes. Vi forventer at selskapet både etterlever europeisk regelverk, og blir klare på hvordan dette gjøres, sier Finn Myrstad.
– Når selskapet i tillegg fraskriver seg ansvaret for tredjeparters behandling av brukerdata, så er det opplagt at Runkeeper trenger å gå noen runder om hvordan de behandler brukernes data og personvern.
Mye å sette fingeren på
Gjennomgangen av Runkeeper er en del av Forbrukerrådets Appfail-kampanje, hvor 20 ofte brukte apper er testet på hvordan forbruker- og personvernet er ivaretatt.
Flere av appene har varslet at de har endret eller vil endre praksis. Kampanjen har også resultert i flere klager, blant annet er Tinder klaget inn for Forbrukerombudet, og den franske forbrukerorganisasjonen Que Choisir har klaget inn Happn til det franske datatilsynet.
– Godt forbruker- og personvern er et konkurransefortrinn for alle som tilbyr digitale tjenester. Vi håper kampanjen kan være med på å bevisstgjøre både forbrukere, apptilbydere og myndighetene, sier Finn Myrstad.
Øyvind H. Kaldestad
Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm