Siste nytt

Russen får tilbake penger for Landstreff Stavanger 2020

6. mai, 2020

Over fjorten tusen russ fortvilte i slutten av mars da det populære Landstreff Stavanger 2020 ble avlyst. Nå har Forbrukerrådet fått til et forlik som gjør at de får igjen mesteparten av pengene.

Russetog.Foto

– Det er et gledelig resultat for både russen og forbrukersystemet. Ved å mekle i én sak, har vi fått løst tusenvis av enkeltsaker. Det sparer russen og samfunnet for mye penger. Vi setter også pris på at Rogaland Fritidspark kom russen i møte, sier direktør Inger Lise Blyverket.

Forliket går ut på at alle får tilbake 80 prosent av billettprisen. Det avhenger litt av hva slags billett og pakker som russen har bestilt, men for de fleste betyr det 2092 kroner tilbake. Avgiften til billettselskapet har du ikke rett på.

Slik får du pengene tilbake

  • Gå til landstreff.no.
  • Du må bruke e-posten du kjøpte billettene med for å få tilbake pengene.

Derfor får du ikke hele summen

I utgangspunktet har du rett på å få alle pengene tilbake, hvis et arrangement blir avlyst. Har arrangementet vilkår som sier at du ikke har rett på pengene tilbake ved særlige omstendigheter/force majeure, mener vi de ikke gjelder hvis det ikke er tilbud om et alternativ.

– Det er en forskjell mellom å ha rett, og å få rett. I utgangspunktet fikk ikke russen tilbud om penger i det hele tatt. Gjennom vår mekling har russen fått tilbake nesten alle pengene. Det er ikke så sikkert at det hadde gått like bra i retten. Også der blir det oppfordret til å inngå forlik gjennom hele prosessen. Forlik betyr gjerne at man møtes halvveis. I denne saken fikk vi tilbake 80 prosent i forbrukerens favør, forteller Blyverket.

Kan du klage på forliket?

Kun i enkeltsaken, som var utgangspunkt for mekling, kan forbrukeren gå videre til Forbrukerklageutvalget for en rettslig avgjørelse. Vi kan mekle på nytt for de som er uenig, men resultatet vil være det samme, fordi vi synes at det er et godt forlik. Alternativt må du gå til retten. Forliksrådet vil være første instans.

Inger Lise Blyverket.foto

Inger Lise Blyverket

Forbrukerdirektør

Abonner på vårt nyhetsvarsel