Store forskjeller i hva strømsalgselskapene tar for å selge strøm
15. januar, 2024
Mange strømkunder betaler tusenvis av kroner mer enn de må, viser Forbrukerrådets oversikt over selskapenes påslag når de selger strøm.
Det er store forskjeller når det kommer til hva strømsalgselskapene tar for å fakturere strøm til kundene. Påslagene varierer fra 0 til 26 øre, noe som utgjør en forskjell på over 4 000 kroner i året med et standardforbruk på 16 000 kWh.
– Selskapene spiller opplagt på forbrukernes manglende innsikt, eller lurer kundene inn i avtaler de ikke skjønner. Strøm er strøm, og de færreste ønsker å betale mer enn de må, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.
– Det er absurd at det er så store prisforskjeller for å selge eksakt samme produkt. At flere selskaper også prakker på kundene sine unødvendige tilleggstjenester, slik som «strømforsikring» og «grønn strøm» hjelper heller ikke.
– Vår klare anbefaling er å sjekke avtalen du har på Forbrukerrådets sammenligningstjeneste. Her finner du oversikt over alle strømavtalene i markedet. Navnet på avtalen din finner du på fakturaen eller på «Min side» hos strømsalgselskapet. Selve byttet er gjort med få tastetrykk og ordnes av ditt nye selskap.
Samlet påslag pr år ved standardforbruk 16 000 kWt
Påslag pr kWh | Kroner pr år |
---|---|
2 øre | 320 kr |
5 øre | 800 kr |
10 øre | 1600 kr |
15 øre | 2400 kr |
25 øre | 4000 kr |
Selskapenes samlede påslag består som regel av et påslag pr kWh og et fast månedlig gebyr. Dette kommer i tillegg til selve kraftprisen som settes time for time på strømbørsen. Det eksisterer også avtaler med minuspåslag, men her settes du over på en dyr avtale etter at kampanjetiden er over.
– Vær også oppmerksom hvis strømsalgselskapet ditt tar kontakt etter at du har bestemt deg for å bytte. Det er på ingen måte gitt at dette er et bedre tilbud enn det du har valgt å bytte til, sier Inger Lise Blyverket.
En av to har ikke byttet strømavtale siste to år
En av to oppgir i en undersøkelse Forbrukerrådet har fått gjennomført at det er minst to år siden de byttet strømavtale sist. En av ti sier de aldri har byttet strømleverandør.
– Vi har sett hvordan selskapene har satt opp prisene, både med og uten varsel til kundene. Det er stor fare for at kundene som ikke har byttet strømavtale på en stund betaler mer enn de trenger, sier Inger Lise Blyverket.
Det er også fortsatt om lag fire prosent som har såkalte variable avtaler (s. 238), selv om disse i all hovedsak ikke selges mer. En gjennomgang fra Europower (krever abonnement)høsten 2023 har for eksempel vist hvordan Fortum-kunder med variable avtaler har betalt nesten 2 kr/kWh mer enn spotprisen.
– Selskapene sier de har oppfordret kundene til å bytte avtale, og at de ikke kan gjøre noe mer. Dette er selvfølgelig bare tull. Hvis selskapet vil kan de selvfølgelig avslutte avtalen med 30 dagers varsel, istedenfor å selge strøm til blodpris.
Øyvind H. Kaldestad
Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm