Store prisforskjeller blant strømselskapene
2. januar, 2025
Mange strømkunder betaler tusenvis av kroner mer enn de må, viser Forbrukerrådets oversikt over selskapenes påslag når de selger strøm.
Det er store forskjeller når det kommer til hva strømsalgselskapene tar for å fakturere strøm til kundene. Påslagene varierer fra 0 til 35 øre, noe som utgjør en forskjell på opptil 5 600 kroner i året med et standardforbruk på 16 000 kWh.
– Selv om det er kommet på plass bedre regelverk, tøffere tilsyn og mer lesbare fakturaer, så ser vi fortsatt at mange forbrukere ender opp med å betale unødvendig mye for strømmen, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.
– Mange opplever at det er vanskelig å følge med og at det er dyrt for både strøm og nettleie. Samtidig er det er ingen grunn til å betale for ekstra høye påslag eller tjenester du ikke trenger, slik som «strømforsikring» og «grønn strøm».
– Vår klare anbefaling er å sjekke avtalen din på Forbrukerrådets sammenligningstjeneste. Her finner du oversikt over alle strømavtalene i markedet. Navnet på avtalen finner du på fakturaen eller på «Min side» hos strømsalgselskapet. Selve byttet er gjort med få tastetrykk og ordnes av ditt nye selskap.
Aller dyrest er Bærum energiomsetning, som har satt kunder over på en spotprisavtale med 35 øre i påslag da den opprinnelige fastprisavtalen utgikk. Selskaper som Agva og Fortum har også avtaler med over 20 øre i påslag.
Kostnader ved påslag pr år ved standardforbruk 16 000 kWt
Påslag pr kWh | Kroner pr år |
---|---|
2 øre | 320 kr |
5 øre | 800 kr |
10 øre | 1600 kr |
15 øre | 2400 kr |
25 øre | 4000 kr |
30 øre | 4800 kr |
Selskapenes samlede påslag består som regel av et påslag pr kWh og et fast månedlig gebyr. Dette kommer i tillegg til selve kraftprisen som settes time for time på strømbørsen. Det eksisterer også avtaler med minuspåslag, men her flyttes du over på en dyrere avtale etter at kampanjetiden er over.
– Vær også oppmerksom hvis strømsalgselskapet ditt tar kontakt etter at du har bestemt deg for å bytte. Det er på ingen måte gitt at dette er et bedre tilbud enn det du har valgt å bytte til, sier Inger Lise Blyverket.
Halvparten har ikke byttet strømavtale siste to år
En av to oppgir i en undersøkelse Forbrukerrådet har fått gjennomført at det er minst to år siden de byttet strømavtale sist. En av ti sier de aldri har byttet strømleverandør.
– Vi har sett hvordan selskapene har satt opp prisene, både med og uten varsel til kundene. Det er stor fare for at kundene som ikke har byttet strømavtale på en stund betaler mer enn de må, sier Inger Lise Blyverket.
Det er også om lag fire prosent som har såkalte variable avtaler (s. 238. 2023), selv om disse i all hovedsak er tatt ut av salg. I 2023 betalte kunder med variable strømavtaler dobbelt så mye som kunder med spotprisavtaler.
– Selskapene sier de har oppfordret kundene til å bytte avtale, og at de ikke kan gjøre noe mer. Dette stemmer ikke. Hvis selskapet vil kan de selvfølgelig avslutte avtalen med 30 dagers varsel, istedenfor å selge strøm til blodpris, sier Inger Lise Blyverket.
Øyvind H. Kaldestad
Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm