Tryggere bolighandel, dette bør du vite om den nye loven
10. november, 2021
Brukte boliger kan ikke lenger selges «som den er». Det er en av endringene i den nye avhendingsloven, som gjelder fra 1. januar. Kort sagt sier den nye loven at selger må gi fra seg mer informasjon før et boligsalg og kjøper må sette seg inn i denne informasjonen.
Boligsalg fører alt for ofte til konflikt. Feil og mangler som dukker opp etter en bolighandel kan gi uforutsette ekstrautgifter og krangel om ansvar. Forbrukerrådet har jobbet i mer enn ti år med å få til en endring av loven. De nye reglene i avhendingsloven (om kjøp og salg av brukt bolig) øker informasjonskravet og flytter mer ansvar over på selger.
Mer ansvar til selger
– Det at man ikke kan selge boligen «som den er», mener vi er en god endring. Den som eier og bor i boligen kjenner den best, og der bør også ansvaret være. I dagens regelverk legges mye ansvar over på kjøper. At deler av dette nå flyttes fra kjøper til selger er et godt grep, sier fagdirektør Olav Kasland i Forbrukerrådet.
Kasland tror mer og bedre informasjon vil gi tryggere bolighandel for begge parter.
– Risikoen blir jevnere fordelt mellom selger og kjøper. Vi mener at de nye reglene vil føre til at det gis mye grundigere dokumentasjon og sikre at man selger et bedre produkt. Mer og grundigere informasjon vil gi færre konflikter i etterkant av bolighandel.
Forbrukerinformasjon om ny avhendingslovOgså nye krav til tilstandsrapport
Kasland trekker fram at det også vil bli stilt andre krav til takstmenn og undersøkelser. Han mener den nye forskriften om tilstandsrapport vil gjøre selger tryggere på at boligen er gjennomgått på en tilstrekkelig måte, samtidig som at kjøperen får et bedre grunnlag for å kunne vite hva han faktisk kjøper.
– De fleste takstmenn gjør en grundig og god jobb, men det er jo samtidig altfor mange konflikter rundt boligsalg. Når den nye kravlisten blir gjeldende, blir ansvaret både mer konkret og større for alle parter, som igjen vil føre til en tryggere bolighandel, sier fagdirektøren.
For å gjøre de nye reglene lett tilgjengelig, har Forbrukerrådet sammen med Huseierne, Norsk takst, Norges Eiendomsmeglerforbund og EiendomNorge samlet de viktigste punktene for både kjøper og selger i et oversiktlig dokument som du finner her.
Bengt-Eigil Ruud
Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter, bolig og dagligvare
Pressebilder av Olav Kasland
Olav Kasland – Forbrukerrådet : Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)