Utrygge Temu-produkter er et politisk ansvar
14. februar, 2025
Stadig flere tester fra både inn- og utland viser alvorlige problemer med produktsikkerheten på Temu. – Nå må miljøministeren sørge for at Norge ikke henger etter EU på forbrukervern, mener Forbrukerrådet.

Foto: John Trygve Tollefsen
Nylig fant Miljødirektoratet helse- og miljøskadelige stoffer i 8 av 13 Temu-produkter, der de fleste var ment for barn.
I forrige uke kom også den europeiske forbrukerparaplyen BEUC med en stor samling produkttester av Temu-varer, som igjen viser alt fra leker med kvelningsfare til brannfarlig elektronikk.
Forbrukerrådet mener det nå haster å få på plass strengere reguleringer for å sikre forbrukerne trygge produkter, uansett om de handler på nett eller i fysiske butikker.
– Det er et politisk ansvar å sikre at det er like trygt for forbrukerne å handle på nett som i fysisk butikk. Som et minimum må myndighetene sørge for at Norge ikke lenger henger etter nabolandene på dette feltet, sier direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket.
Norge må følge etter EU
EU har tatt flere juridiske grep for å temme Temu. For norske forbrukere er det viktig at det gjeldende EU-regelverket også kommer på plass her til lands.
– Det haster for Norge å innføre både EUs nye regler for produktsikkerhet, som skal sørge for at produkter som selges på nett oppfyller konkrete sikkerhetskrav, og forordningen om digitale tjenester, som blant annet skal verne forbrukerne mot falske, utrygge eller ulovlige produkter hos store nettaktører som Temu, sier Blyverket.
I tillegg må myndighetene sørge for at Temu overholder eksisterende lovgivning.
I mai i fjor sendte Forbrukerrådet og de andre europeiske forbrukerorganisasjonene inn en klage mot Temu, som blant annet handler om at de bruker manipulativ markedsføring som bryter med EUs forordning om digitale tjenester.
Som følge av denne klagen, driver EU-kommisjonen aktiv etterforskning av Temu. Tidligere denne måneden lanserte kommisjonen også omfattende tiltak for å håndtere utfordringer knyttet til netthandel, med mål om bedre beskyttelse for både forbrukere og bedrifter.

Mange kjøper leker på Temu
Tall YouGov har hentet inn på vegne av Forbrukerrådet viser at produktene vi handler mest av på Temu og lignende nettbutikker, er klær, sko og tilbehør som vesker og smykker.
Både elektronikk og leker er også høyt oppe på lista.
På spørsmål om hva norske forbrukere ikke ville kjøpt på slike nettbutikker, svarer kun 4 av 10 at de ikke ville kjøpt utstyr til barn og baby.
– Norske forbrukere er vant til, og må kunne forvente, at produkter som selges på det norske markedet er trygge. Det får de ikke i nettbutikker som Temu, og derfor fraråder vi å kjøpe barneprodukter, elektronikk og ting som skal være i kontakt med huden i påvente av at norske myndigheter sørger for at det er like trygt å handle på nett som i butikk, sier forbrukerdirektøren.
Dagens lovverk er ikke godt nok
Miljøinformasjonsloven gir deg krav på å få vite hvordan produkter påvirker miljøet og om de inneholder skadelige stoffer. I tillegg skal Åpenhetsloven sikre åpenhet rundt arbeidsforholdene under produksjonen.
– Disse lovene gjelder imidlertid kun for norske virksomheter, og ikke for alle som tilbyr varer og tjenester i Norge. Dermed er de ikke tilstrekkelige for å sikre norske forbrukere trygge produkter.
Nylig varslet regjeringen at de vil skjerpe kontrollen av varer fra nettbutikker som Temu, Shein og Alibaba.
Forbrukerrådet ønsker tiltaket velkommen, men mener det også må mer til for å sikre trygg netthandel.
– Dette er oppløftende, men ikke nok. Inntrykket har vært at miljøministeren har lagt for mye av ansvaret på forbruker, ved å be folk slutte å handle på Temu. Dette må løses politisk, sier Inger Lise Blyverket.

Linn Elise Jakhelln
Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og bærekraft
Temu og norske forbrukere
45 prosent oppgir å ha handlet på Temu.
Klær, sko, smykker og vesker er det vi handler mest av, etterfulgt av elektronikk og leker.
På spørsmål om hva man ikke ville kjøpt i slike butikker, svarer 42 prosent kosmetikk og hudpleie, og 40 prosent utstyr til barn og baby.