Datingappen Happn fører brukerne bak lyset
2. februar, 2016
Happn holder ikke løftet om å holde brukerdata for seg selv. En gjennomgang fra Forbrukerrådet viser at det ikke er samsvar mellom brukervilkårene og hva som faktisk skjer når du benytter appen.
Happn markedsfører seg i Apple App Store og Google Play som «100 prosent trygg og konfidensiell», og lover å ikke dele data eller brukernes identitet med andre parter.
Press Release in English – Happn shares user data in violation of its own terms
Les mer om Forbrukerrådets kampanje #appfail
“happn commits never to share your details with any other member or with any third party. Your e-mail address and your real identity are strictly confidential and will never be disclosed by happn. “
Dessverre lever ikke appen opp til egne garantier. En teknisk gjennomgang utført av SINTEF på oppdrag av Forbrukerrådet, viser at sentrale brukerdata deles hyppig med det amerikanske sporings- og markedsføringsfirmaet UpSight. Informasjon fra din Facebook-konto, slik som navn, alder, arbeidsplass og kjønn deles også når du bruker appen.
– Happn fører brukere bak lyset når de faktisk deler data om egne brukere. Vi forventer at selskapet ser til at data blir behandlet i tråd med egne lovnader og gjeldende regelverk, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.
UpSight er heller ikke på den såkalte Safe Harbor-listen, hvor selskaper garanterer at de etterlever EUs personvernregelverk, og kan dermed ikke ettergås av europeiske myndigheter.
– Vi mener at dette er et brudd på norsk og europeisk lovgivning. Det er villedende markedsføring å si noe, for så å gjøre noe annet. Vi oppfatter det også som et brudd på personopplysningsloven, sier Finn Myrstad.
Happn slipper ikke brukerne sine
Happn lover også i sine brukervilkår at brukere kan slette sin egen brukerkonto, og at tjenesten sletter brukerdata når dette skjer. Dessverre er det langt fra liv og lære også her.
SINTEFs tekniske test viser at Happn ikke sletter alle informasjonskapsler ved avinstallering, noe som gjør at brukerne ikke har mulighet til permanent å fjerne appen og slette informasjonen om seg selv.
– Det hjelper lite at Happn har forsøkt å tilgjengeliggjøre vilkårene sine, så lenge de ikke etterlever det de faktisk lover. Det skal ikke være slik at man må gjøre en teknisk test for å vite hva man risikerer ved å benytte en app eller andre digitale tjenester.
Ber appene skjerpe seg
Forbrukerrådet vil vinteren 2016 gjennomgå en rekke apper for å sjekke hvordan forbruker- og personvernet er ivaretatt, og vil legge frem en samlet rapport før påske.
– Hensikten med vår app-kampanje er ikke å skremme brukerne, men skape økt bevissthet om hva vi takker ja til. Vi ønsker samtidig å legge press på app-tilbyderne for å få mer forbrukervennlige løsninger, sier Finn Myrstad.
Øyvind H. Kaldestad
Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm