Runkeeper må gjøre mer for å fortjene vår tillit
18. mai, 2016
Runkeeper har annonsert at de fjerner feilen som gjør at appen «ved en feil» sender lokasjonsdata til en tredjepart når appen ikke er i bruk. Det er en begynnelse, men langt fra nok.
Lanseringen av en ny versjon av appen følger en klage Forbrukerrådet leverte på fredag til Datatilsynet. I klagen ber vi Datatilsynet om å undersøke det vi anser som flere brudd på personvernlovgivningen.
At denne ledende treningsappen med over 45 millioner brukere samler inn personopplysninger ‘ved en feil’ og sender disse til tredjepart når appen ikke er i bruk, illustrerer at bransjen må ta grep for å fortjene brukernes tillit.
Vi ønsker selvfølgelig retting av feilen velkommen, men det er ikke nok. Vi forutsetter at Runkeeper umiddelbart sørger for at tredjeparten Kiip.me sletter opplysningene som har blitt samlet inn ulovlig.
Mer å sette fingeren på
I tillegg påpeker vi i klagen at Runkeepers vilkår og personvernerklæring ikke setter en tidsbegrensning på hvor lenge opplysninger om brukerne oppbevares, og at det ikke er tydelig om opplysninger slettes når brukeren ber om det. Videre hevder Runkeeper ikke å ha ansvar for en del opplysninger de deler med tredjeparter (slik som enhets ID).
Det er en rekke ting Runkeeper burde fikse mens de nå er i gang. I vår rapport ‘Appfail’ som ble lansert i mars, kritiserte vi blant annet Runkeeper for:
- å be om for vide rettigheter til brukernes innhold (vi klagde inn Tinder for lignende vilkår tidligere i år)
- ingen klare regler for når opplysninger blir slettet etter at man slutter å bruke appen
- ingen varsling på forhånd når vilkår endres
- uklarhet omkring hvem opplysninger deles med.
Alle disse forholdene er brudd på lover og regler som skal beskytte norske forbrukere. Vi håper Runkeeper benytter anledningen til å rydde opp i disse forholdene og gjør seg fortjent til brukernes tillit. Slik kan Runkeeper bli den beste treningsappen når det gjelder forbrukerbeskyttelse og personvern.
Finn Myrstad
Fagdirektør