Facebooks nye vilkår endrer lite
26. november, 2014
Facebook varslet i dag at de skal gjøre endringer i brukervilkårene.
«Vi hjelper deg med å forstå hvordan Facebook fungerer, og hvordan du tar kontrollen over informasjonen din», heter det fra selskapet.
Det er selvfølgelig bra at selskapet informerer bedre. Samtidig endrer dette ikke hvordan Facebook opererer. Selskapet utvider stadig metodene sine for å samle informasjon om oss. At du nå i større grad skal kunne velge bort reklame, betyr i denne sammenhengen lite.
Hvilken informasjon Facebook samler inn, og hva den benyttes til, er tilnærmet umulig å få oversikt over. Det samme gjelder om, og eventuelt hvordan, man kan få slettet denne informasjonen. Undersøkelser har vist at Facebook lagrer informasjon som vi tilsynelatende har slettet, for eksempel om du har fjernet en «tag» fra et bilde. Det eneste som skjer er at andre på Facebook ikke lenger kan se opplysningen.
Og selskapet opererer selvfølgelig fortsatt kun med en take-it-or-leave-it-mulighet. Dersom du bruker Facebook etter 1. januar, så har du stilltiende akseptert vilkårene. Det fremstår som særs urimelig med tanke på hvor sentralt Facebook har blitt som kommunikasjons- og informasjonsplattform.
Forbrukerrådet har tidligere i år, sammen med en rekke andre forbrukerorganisasjoner på begge sider av Atlanteren, klaget inn metodene Facebook bruker til amerikanske og europeiske myndigheter. Facebook setter en internasjonal standard for innsamling av personopplysninger som resten av verden vil følge etter. Dette er ikke gode nyheter, verken for deg og eller personvernet ditt.
Finn Myrstad
Fagdirektør